I den nionde uppgiften ska vi testa bakåtlänkar, alltså trackbacks. Det är enkelt. Det finns inte någon hemlighet. Genom trackbacks refererar man till innehållet man tycker det är intressant eller som kan bidra till/fördjupa en diskussion, tycker jag. Dessutom är trackbacks ett sätt att visa att du ta hänsyn till vad andra bloggare har skrivit ifall du använder deras texter, hel- eller delvis.


I bloggen som jag skriver på portugisiska brukar jag till exempel länka till andra hemsidor, i synnerhet enskilda inlägg, som jag tycker det är värt att delar med mina läsare.

I uppgiften står att man bör länka till ett eller några inlägg av mina kurkamrater. Efter att ha kikat lite runt har jag upptäckt att flera har tipsat sidor som jag brukar använda. Här är två av dem:


Stina har skrivit om Moderskeppet, en sida som var en stor hjälp för mig när jag läste bildjournalistik i våras. Dessutom håller jag helt med Stina när hon påpekar Mattias Karlssons pedagogiska lärningsmetoder.



Det är också viktigt att länka på rätt sätt. Det vanligaste misstaget är att länka sidor till ord som "den här" eller endast kopiera och klistra in adressen i inlägget. För att effektivisera och maximera kraften av dina länkar bör bloggaren referera till hemsidor tydligt, dvs, skriva en deskriptiv mening (det kan också vara ett ord som du tycker att beskriver hemsidan du vill referera) och länka sidan i den deskriptionen/det ordet (som i exemplen övan).

På det sättet kommer att sökmotorer hittar innehållet lättare och följaktligen skicka flera besökare till din blogg.

0 Responses to "Trackbacks och SEO"

Skicka en kommentar